Çarşamba, Ağustos 23, 2006

Perelman'in karisi

Hikaye malum, Grigori Perelman matematigin Nobel'i sayilan Fields madalyasina hak kazandi, en cozulemez matematik problemini cozdugu icin. Madalyayi ve 1 milyon dolarlik odulu reddetti Perelman, dun butun haberlerde ondan bahsettiler.

Dun gece haberi izleyince aldi beni bir dusunce. Icerde horul horul uyuyan bizim evin 'bilim adami'na baktim, kendimi dusundum, isin icinden cikamadim. Perelman'in karisi ne yuce bir varlik ki, sabirla beklemis adamin teoremi ispatlamasini sekiz sene diye dusundum. Acaba Perelman'in karisi kac tane yapayalniz haftasonu gecirmistir, acaba ne kadar az maasla gecinmislerdir, acaba kadin kocaniz ne is yapiyor sorusundan ne kadar nefret ediyordur, ne cevap veriyordur, adamin eve geldigindeki 'ground control to major perelman' haliyle nasil basa cikiyordur diye merak ettim. Perelman bilimiyle ilgilenirken kac evlilik yildonumu, kac dogum gunu, kac yeni yili kutlamayi unuttu, kadin hic mi Perelman'in derisini yuzmek istemedi diye dusundum. Yok, Koray'in icinde bilim aski mesale olup caril caril yansa bile benim yuzumden boyle bir adam olamayacak herhalde deyip kendimi sucladim.

Sabah biraz daha baktim da Perelman 40 yasindaymis, hala annesiyle yasiyormus, zaten arkadaslari da onu 'garip biri' olarak tanimliyormus.

Yemisim bilimini yani.

23 Ağustos, 2006 12:01, Blogger tavsan boyle dedi...

bak bu ilginc bir konu, hele ki bizim evdeki bilim adami (kadini; insani) gorunurde ben olmama ragmen benim kocam isleyiste herseye benden cok daha bilim adami-vari yaklasiyor ve yapiyor. yani bu onemli gun ve haftalari unutma, yer ussunden uzaya (haha astrocu olan da benim sozum ona:) durumlari, yalniz aksamlar, haftasonlari bizim evde fena halde mevcut. benim motivasyonumsa sevkili koca gibi olabilmek bu durumda. bu konuyu yaziyorum aslinda arada; bilmem Perelman'in olayi da ayni sey mi ama benim kocamin olayi hayata yaklasimla alakali; yani bilim olmasi gerekmiyor illa ugrastigi konunun.

 
23 Ağustos, 2006 13:33, Blogger divadeiwob boyle dedi...

"ground control to major koray" konumundaken hala bir umut var bence. asil "your circuits dead, there's something wrong" deme de denizcim :)))

 
23 Ağustos, 2006 15:17, Blogger ycurl boyle dedi...

Perelman hakkinda ben de birseyler karalayacaktim ama benin bakis acinla bakmadim. Cunku adamin matematik disinda bir yasami olduguna dusunmemistim. Hatta nette koydugu ispatlara bakip 'ha ho' filan oldum. Hatta adamin 3 makalesi uzerine 500 sayfalik bir cozum kitabi yazildigini ogrenince de 'ha ho' oldum. Ben bilim islerine baslarken cok idealisttim sonra bir kac dis etken butun hevesimi yedi bitirdi. Hatta bilimin ticarete donustugunu gozlemledim ve biraz tiksindim. O yuzden bu tarz adamlari gormek kendime gelip titrememi sagliyor. Cunku bu adam gercek bilim adami. Aman su projeden para alayim ama bunu cozdum en buyuk unvanlari alayim derdinde degil. Adam yazmis pasa pasa 3 makale (hatta herhangi bir uluslararasi dergiye yollamamis basilmasi icin) ve ben cozdum, benim icin bitti olay diye cekilmis. Ve kac yildir adamin cozum yolunu tartisip anlamaya calisiyorlar.
Bilimle ugrasan herkeslerde ufak bir ariza vardir. Olmasa bu ise gonul konulmazdi.

 
24 Ağustos, 2006 00:49, Blogger ycurl boyle dedi...

Bir daha deneyeyim ama daha once ne yazdigimi tam hatirlamiyorum :)
Perelman hakkinda ben de yazacaktim. Acikcasi ben adamin evli oldugunu dusunmemistim. Onun ozel yasami zaten matematik olsa gerek. Dusunsene bilim adamlarinin en az 100 yildan beri ugrastigi bir problemi cozuyor adam ve herhangi bir ulusal dergide yayinlamiyor makalelerini. Internetten baktim makalelerine ah oh oldum. Sonra ogrendim ki son 2-3 yildan beri matematikciler adamini kaniti uzerine anlamak uzerine calisiyorlar ve hatta 500 sayfalik bir kitap bile yazmislar. Adamin tavri ilginc cunku herhangi bir ticari kaygi duymuyor. Halbuki benim bilimden sogumamin en buyuk nedeni kac tane makale basalim nereden para alalim ya da onun yaptigi yanlis gibi tutumdu. Rekabet iyi bir sey ama ayni zamanda birlikte calismayi da bilmeli bilim insanlari. Bilim dunyasinda da belli koseleri belli kisiler kapmislar ve sen ne kadar parlak bir sey yapmis olsan bile o zinciri kirmak imkansiz. Iste bu noktada adami takdir ettim. Ben bu olayi cozdum iste boyle boyle deyip olaydan cekiliyor. Hatta belki oturdugu yerden egleniyor bile olabilir :) O yuzden boyle insanlari gordukce bilim yapmaya basladigim zamanki idealistligim geliyor.
Zaten bilim adam(kadin)ligini secen kisilerde bastan ariza var demektir. :)

 
24 Ağustos, 2006 07:59, Blogger potansiyelariza boyle dedi...

Benimde ideallerim vardı ama Türkiyedeki bir dangalak yüzünden tezim mahkemelerde sürünüyor ve bütün hevesim kaçtı. Sevgilim bilim adamı olma fantezileri kuran kocamı ise sonuna kadar desteklemekteyim. Eğer sonunda böyle ödüller varsa daha bir şevkle desteklerim problem değil canım :P şaka şaka sevgili kocacım çok maaş yerine az maaşı seçti ve şimdi bilim dünyasında emin adımlarla ilerliyor. Bende kendisini fazla meşgul etmiyorum :)

 

sen de yorum yaz

yorumlari kapat