Pazartesi, Mayıs 01, 2006

name the name

(Isim konusu killi bir konudur, [bu i leri noktasiz okuyun] ne zaman arkadas ortamlarinda konu bitip is geyige sarsa bir sekilde acilir, cok da yakindan tanimadiginiz insanlarsa geyik yaptiginiz her an rezil olabilme ihtimali vardir. Misal X ne kotu bir isimdir, iyyy kiro dersiniz, karsidan cevap gelir: 'O benim abimin adi' diye. Ayiptir soylemesi, bok gibi kalirsiniz ortada. Hay agzima edeyim, cenem cekilsin, amma laf ettim der, devam edersiniz, 'Ehhh havalar da iyi sicak yapti' diye...)

Aylar evvel yeri gelmis, Yasemin'le konusmusuz. Isimler demisiz, sevdigimiz isimler, sevmediklerimiz. Adimi seviyorum, insanlar manyak demeyecek olsalar cocuguma da ayni ismi vermek isteyecek kadar.

Benim jenerasyonumda Deniz boldur, bir zamanin Ebru'su, Burcu'su, Sebnem'i, Asli'si, Ayca'si neyse 80 sonrasinin Deniz'i de oyle birsey. Ilkokulda kirk kisilik sinifimda (amma kalabalikmisiz) bes adet Denizdik. Bu bes Deniz'in dordu ilkokuldan lise sona kadar ayni okulda okuyunca, buna ara siniflarda baska Deniz'ler eklenince kisileri ayirt etmek problem oldu tabii, bazi Deniz'lerin takma isimleri oldu. Sadece ogrenciler tarafindan degil ogretmenler tarafindan da benimsendi bu lakaplarin cogu, hepimiz rahat ettik. Benim herhalde goze carpan bir ozelligim olmadigi icin, ya da yakistirmaya calistiklari hic bir lakaba tepki gostermedigim icin adim ve soyadim birlesti, bir butun oldu.

Benim adim ne kadar siradansa arkadaslarimin ismi oylesine tuhafti ama. Annemle babam bir sure cok eglendiler bu durumla, telefonlarda komik anlar yasanmasina sebep oldu bu anne babalarin etkileyici isim koyma sevdalari. Babamin karisi inatla arkadasim Yazgulu'nun ismini Kasibeyaz olarak hatirladi yillarca. Annem bir gun okula beni almaya geldiginde tanistigi Acelya, Manolya ve Serenat uclusune hangi pavyonda calistiklarini sorarak kizlarin benden sonraki uc sene boyunca nefret etmesini sagladi. Vadav ve Gupse'nin aile icinde yarattigi saskinliktan bahsetmeyeyim en iyisi. (Sonradan ogrendik ki bu bizim cahilligimizmis, Gupse gayet bilinen bir Cerkes ismiymis. Vadav bunca yildir gizemini hala koruyor ama, o neydi oyle?) Lise sonda tanistigim Orgut bey (noktali okuyun yine), sonralardan Radikal'e bile haber oldu ama ilk tanistigimzda gulmekten sandalyeden dusmustum, o da duruma cok alisik bir vaziyette benim sakinlesmemi beklemisti. Dershanede Cilem'le (yine cengel var) tanistigimda cok uzulmustum, hangi ruh hastasi cocuguna boyle bir isim koyar, hic mi istememisler bu cocugu diye.

Isimlerimiz geldigimiz yeri belli eder cogu zaman. Kizil komunist bir adam oglunun adini Alparslan, Bozkurt falan koymak yerine Devrim, Deniz, Fidel, Eylem gibi isimleri veriyor ya, o isimle cocugun kaderini ciziyor bir anlamda. Keske eski Turk gelenekleri canlansa da cocuklarin isimleri karakterleriyle, yaptiklariyla verilse.

Bu kadar Kubra, Busra, Furkan, Mucahit vs.nin icinden bir tane ateist cikmayacak mi mesela? O insanlara bu kadar dini bir isimi tasitmak eziyet degil mi? Ya zavalli sosyalist Kursat'lar, Bozkurt'lar ne yapsin? Ya camiden cikmayan, namazinda niyazinda bir Fidel olmasi bu kadar mi imkansiz geliyor? Kisa boylu, ufak tefek Demir'leri, Guclu'leri, 1.50 boyunda ruzgar esse ucacak Tunc'lari ne yapalim? Fil gibi sisman Filiz'leri? Cok zor bu isler cook.


01 Mayıs, 2006 12:49, Blogger tavsan boyle dedi...

gunyadin! simdi merak ettim bir durum mu var diye. soyle ki annenin bavulundan bebek patigi falan cikiyor, sen insanlarin ismiler uzerinden cocuklara isim verme olayina deginiyorsun, hayirdir bir mujdeli haber mi var?

 
01 Mayıs, 2006 12:57, Blogger Deniz boyle dedi...

Davsanim, yok oyle bi durum, tesadufler ust uste geldi sadece. Bebek patikleri de saka olsun diye geldi zaten. Isimler konusu uzun zamandir yazilacaklar listesindeydi, bugun geldi sira.

 
01 Mayıs, 2006 15:28, Blogger Ilgaz Gürses boyle dedi...

Bizim okulda da yıllarca bir Alyat Soysev efsanesi dolaşmıştı, gerçekmiş, yemin ediyorlardı :)
Bir de erkek çocuklarına Odun, kız çocuklarına Yosma gibi ismi koyanlar var, hadi bunlar manyak, her şeye maydanoz nüfus memurları nasıl yazıyor bu isimleri hiç anlamam.

 
01 Mayıs, 2006 16:08, Blogger YesilErik boyle dedi...

Ben oglum olursa adini Deniz koymayi ciddi ciddi dusunuyorum. Pekh sevdigim bir isimdir kendisi, politikadan bagimsiz bir sekilde.

Bi de konudan bagimsiz: Bayildim sizin su koyunlara ya :)))

 
01 Mayıs, 2006 17:11, Blogger AluminyumFolyo boyle dedi...

deniz koy çocuğunun adını bence de. sana manyak diyen de abdullah koysun istiyosa...
yeşiller, koyunlar süfer olmuş bu arada:)

 
01 Mayıs, 2006 19:55, Blogger Cerise boyle dedi...

Deniz koyunlar, yeşil çimler ve yeşil harfler süper olmuş :)
Hadi koyunlara da isim bulalım :)

 
01 Mayıs, 2006 20:45, Blogger KUGUU boyle dedi...

Cok guzel yazmissin.
ısımler ve kisilik baglantisina da cok inanirim ben. Annebabanin cok ozen gostermesi gerekir derim. Simdi okurken tam da bu aksam isyerinde olan diyalog.
Yeni ofisboyun adi : ADIGUZEL (ciddiyim), aksamustu gelen misafirimiz bunu duyunca once inanamadi sonra da ekledi "babamin bir kiracisi vardi adi Fincan idi" dedi "bir de kardesi vardi Tellibey diye". O gitti arkasindan biran kaldik ve birden farkettik ki bunu diyen yenitanidigim ve cok sevdigim bu bayanin adi da Kafiye idi!

 
02 Mayıs, 2006 18:45, Blogger Quentins boyle dedi...

Ben de benim acayip isimli arkadaşlarım var zannederdim. Misal; Hilvan ve Pırıl. Ama seninkilerin yanında bunlar hikaye tabii :) Bir de Emre diye bir kız arkadaşım vardı üniversitedeyken.

 
03 Mayıs, 2006 23:11, Blogger Gün boyle dedi...

Benim ismimde 68 kuşağı anne babanın koyabileceği en güzel isimlerden, hele 2. ismim var ki T.C'e uzun zaman tektim, şimdi şimdi duyulup çocuklara konulmaya başlandı :) Ben ismimi çokkk seviyorum ama.

 

sen de yorum yaz

yorumlari kapat